Inspiration, Nonfiktion

Yogabøger for ikke-yogier

Jeg elsker yoga – men jeg vil ikke definere mig selv som en yogi. Jeg bruger mest en app til at dyrke yoga hjemme på stuegulvet eller bruger holdene i FitnessWorld. Ind i mellem går jeg til et yoga-event. Men jeg er langt fra at stå på hovedet eller slå knude på mig selv. Gid jeg kunne… 

Men jeg ved også yoga ikke er for alle. Så i dagens blog-post har jeg valgt at samle mine tre yoga-bøger i et opslag stedet for at lave tre forskellige opslag. Jeg ved ikke, om det er mine yndlingsyogabøger, for jeg har ikke læst andre. Men jeg synes, at de er en boganmeldelse værd. Måske er det noget for dig, også selvom du slet ikke dyrker yoga. 

Yoga Girl af Rachel Brathen, forlaget Yellow Kite 2015 (oprindeligt Bonnier Fakta, 2014). 5/5 stjerner. 

Rachel Brathen er en af mine yndlings-instagrammere og podcastere, så det var kun naturligt at læse hendes bog, dels om hvordan hun blev Yoga Girl, men i den grad også om hendes rejse til et liv i balance. Det lå nemlig ikke i kortene. Hun er opvokset i Sverige med en traumatisk barndom og destruktive teenageår (og dertilhørende desperate forældre, der forsøgte at støtte hende). Men det var først da hendes mor sagde stop – og i stedet for at smide hende ud sendte hende på en meditationsretreat udenfor Stockholm, at Rachel begyndte vejen til yoga og til at blive den succesfulde forretningskvinde med et yogastudio på Aruba og en herlig familie, som hun deler både opture og nedture omkring på Instagram. Rachel er en hjertevarm, autentisk og ærlig forfatter, der deler sit liv og sin vej til yoga – og hvordan yoga måske kan hjælpe andre til at finde lykke og balance i livet. Bogen er spækket med tips og tricks til at finde ro i hverdagen, opskrifter og naturligvis detaljerede yoga-øvelser, som man kan afprøve. Den er interessant, fordi den ikke er en klassisk ”sådan gør du yoga”-bog, men også er en fortælling om traumer, stor sorg og at finde tilbage til livet og kærligheden. Jeg begyndte at læse den bog til en kop morgenkaffe en søndag sommermorgen, hvor det var lidt køligere og pludselig var klokken 15 og jeg havde læst hele bogen. Bogen glider og man forsvinder helt ind i Rachels verden. Det hjælper måske at kende hende fra Instagram (@yogagirl) og hendes podcast From the Heart: Conversations with Yoga Girl – men jeg vil i så fald også anbefale det hele! 

Vild med Yoga af Susanne Lidang, forlaget People’s Press 2015, 3/5 stjerner

Vild med yoga er en klassisk introduktion til yoga – lidt om alle fordelene ved yoga, at du ikke behøver være hippie for at dyrke yoga, og hvorfor du sådan set bare bør komme i gang. Udover det er der også et par programmer til forskellige formål. Jeg kan faktisk godt lide Susanne Lidang. Jeg har været til et af hendes yoga-events, og det er ret tydeligt, at hele hippie-delen, der findes i dele af yoga-verdenen ikke siger hende noget. Så hvis du er lidt skeptisk overfor yoga, er det her helt klart bogen for den. Den er ligefrem og nem at læse og man får interessante oplysninger, selvom man måske kender lidt til yoga. Til gengæld er jeg ikke kæmpefan af programmerne. Ikke hvis man i begynder i hvert fald. Jeg tror, jeg vil kunne bruge dem, for jeg kender til flow yoga og hvordan man kommer fra en stilling til en anden – men er du helt begynder, synes jeg, at intermezzoerne mellem et stræk til et andet mangler. Og nogle af øvelserne er meget svære. Men er du interesseret i yoga og gerne vil vide lidt mere, før du kaster dig ud i det, så læs den. Eller skynd dig og meld dig til et af Susannes mange events – hun får alle med, uanset om du har prøvet det før eller du er helt ny. 

Yoga for løbere og luntere af Susanne Lidang, forlaget People’s Press 2017, 3/5 stjerner. 

Yoga for løbere og luntere er som titlen siger en bog om yoga-øvelser, der på forskellig vis kan gavne løbere – og hvorfor yoga generelt kan gavne løbere. Der er styr på noget af det, jeg savnede i Vild med Yoga – Susanne Lidangs første bog. Der er faktisk små tegninger af, hvordan man kommer fra en stilling til en anden i små sekvenser, og disse sekvenser er tegnet op på de sidste sider, så man hurtigt kan overskue dem, når man er blevet vant til øvelserne. Det er i højere grad et ”opslagsværk” end Vild med Yoga var. Og som en aktiv løber, der i forvejen bruger yoga som udstrækning, tror jeg helt bestemt man kan få noget ud af den – måske efter lidt træning til nogle yoga-timer, så man har en ide om, hvad man laver. Jeg er lidt i tvivl, om man faktisk har brug for nogle af de ting, der står i Vild med Yoga – altså om den kan læses uafhængigt. Men alt i alt en udmærket bog, som jeg helt sikkert vil tage nogle af øvelserne fra.